Rabu, 27 November 2013

Bunga mawar...

Suatu ketika terdapat seorang gadis yang begitu riang gembira sambil membawa pokok bunga mawar pemberian kawannya. Niatnya ketika itu tertumpu untuk menanam pokok bunga mawar tersebut. Tanpa membuang masa dia menyediakan pasu bunga dan tanah untuk menanam bunga tersebut. Selesai menanam bunga itu gadis tersebut menyiramnya dengan kasih sayang seperti dirinya. Di letakkan bunga itu di sudut yang paling baik supaya mendapat cahaya yang secukupnya.

       Hari demi hari berlalu, gadis itu menjaga bunga itu dengan penuh sayang. Di sirami dan di baja secukupnya.  Setiap rumput yang tumbuh di bersihkan. Hari terus berlalu. Bunga mawar tumbuh membesar mengelurkan tunas- tunas baru dan mengeluarkan kelopak bunga yang cantik. Namun timbul persoalan dan pertanyaan gadis itu. Banyak duri-duri tumbuh di pokok bunga mawar tersebut. Setiap kali gadis itu membersihkan dan merawat bunga itu pasti tangannya luka dan tergores oleh duri-duri tersebut. Hari demi hari tunas-tunas baru dan bunga mekar berkembang cantik. Namun gadis itu semakin sulit menjaganya disebabkan duri semakin banyak. Maka di tinggalkan lah bunga itu tanpa dijaga. Rumput terus tumbuh di sekeliling pasu hingga menjalar membelit pokok tersebut. Tunas-tunas baru terus tumbuh. Namun belum sempat tunas tersebut mekar berkembang. Ia layu menyembah bumi disebabkan tidak dirawat dan di jaga.
Tetapi belum sempat tunas-tunas

Begitu lah juga hati kita. Kita mengharapkan hati kita terus wangi mekar seperti bunga mawar. Namun harus kita sedari ada duri yang harus kita hadapi dalam hati jiwa kita. Dalam menghadapi ranjau hidup yang penuh rintangan. Cubaan dan dugaan adalah duri dalam hati kita. Jika kita takut menghadapi duri tersebut jadi lah kita semacam bunga mawar yang layu. Kita takut menghadapi rintangan, kelemahan diri dan dugaan. Jangan biarkan hati kita lemah, layu, jatuh kerana duri-duri di dalam jiwa.

Kita inginkan kebahagian, kegembiraan, dan ketenangan dalam jiwa. Rawat hati kita sebaik-baiknya supaya setiap goresan duri yang dihadapi bukan penghalang....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan